de harmonie als ontmoetingsplek
Wie De Harmonie zegt, denkt aan een avond cabaret, een theatervoorstelling of een concert in het hart van Leeuwarden. Maar er is meer. De Harmonie is ook een plek waar de stad samenkomt. Waar makers, studenten, bewoners en organisaties elkaar vinden en waar ruimte is voor nieuwe verhalen.
Coromandel Brombacher, hoofd marketing en publiciteit, vat de ambitie krachtig samen: “We doen het samen met de stad en de open mienskip. De Harmonie is er voor Leeuwarden en Fryslân, maar de schouwburg bereikt een veel groter gebied: van Groningen tot Zwolle, Flevoland, Harlingen en zelfs de Kop van Noord-Holland. Jaarlijks ontvangt de schouwburg rond de 210.000 bezoekers, waarvan 132.500 bezoekers voor theatervoorstellingen en de overige 70.000 komen voor de congressen en events. Tegelijkertijd blijft de vraag centraal: wie zien we nog níet in de zaal en op het podium?”
de stad als podium
Om de verbinding met de stad nog meer te maken, is het Meemaakpodium ontstaan: een open uitnodiging aan makers en bewoners om zélf de schouwburg in te nemen. “Iedereen die iets wil delen, is welkom,” zegt Tim Dijkstra, coördinator participatie en educatie. “Van een klaagkoor tot nieuwe singer-songwriters, van hiphopacts tot een wijkkoor uit Bilgaard.” Je regelt zelf het optreden, de techniek en de promotie en ons team helpt waar nodig.
Tijdens de festivalweek stond de deur vijf dagen achtereen open en kwamen er ook bezoekers die nog nooit eerder in een schouwburg waren geweest. “Ze komen omdat een vriend optreedt, en ontdekken dan dat het hier eigenlijk heel gezellig is. Zo bouwen we stap voor stap aan een plek waar iedereen zich welkom voelt,” vertelt Tim.
verbinden begint - bij open deuren
Die open houding typeert de samenwerking met de stad. Regelmatig is het niet meer dan de deuren openzetten, zoals toen via Amaryllis de vraag kwam of wij ruimte hadden voor een groep mensen die het Suikerfeest wilden vieren. “Zij kwamen met het idee, wij faciliteerden de plek. De stad kwam vanzelf binnen,” aldus Coromandel. De Harmonie werkt daarnaast onder andere samen met Stichting Fier, Vier het Leven, Quiet Community Leeuwarden en een aantal scholen, om zoveel mogelijk mensen een mooie avond of betekenisvolle ontmoeting te bezorgen.
theater als leerschool
Zo is er ook een samenwerking met Firda, dat vakonderwijs biedt in Friesland en het noordelijke deel van Flevoland. Er zijn programma’s opgezet waarin studenten een voorstelling bezoeken en die vervolgens in de klas bespreken. Jesus Christ Superstar bleek een krachtige katalysator voor gesprekken over vriendschap, geloof en verraad: thema’s die ook buiten het theater relevant zijn. Studenten krijgen bovendien rondleidingen achter de schermen en zien beroepen waarvan ze het bestaan niet kenden: van theatertechniek tot hospitality, ticketing en productie. “Dat opent hun blik én hun toekomst,” zegt Tim.
nieuwe generaties, nieuwe geluiden
De Harmonie wil heel graag de jonge creatieve stad aanspreken en uitdagen. Daarom is in samenwerking met Explore the North het nieuwe label SHIFT gestart: voor jonge makers en nieuw publiek. “Een beetje uitdagend, en een beetje punky”, glimlacht Coromandel. “We voeden de onderstroom en geven ruimte aan de rafelranden waar nieuwe ideeën ontstaan, daar bloeit een stad van.” Na de eerste avond volgde een kleine afterparty in de Boekenzaal van De Harmonie. Jongeren van zestien, zeventien vroegen voorzichtig of ze ook welkom waren. “Juist dán zeg je: kom binnen,” zegt Tim. “Dat gevoel van ‘ik hoor erbij’ – dát wil je.”
de stad - als vierde zaal
Soms ligt de kans letterlijk op straat, zoals toen Stichting Zuidergrachtconcert vroeg of De Harmonie een tweede avond wilde organiseren na het Zuidergrachtconcert. Het podium en de techniek zouden blijven staan, en zo ontstond ‘Uit De Harmonie’. Een avond om de start van het culturele seizoen breder te vieren. De gracht diende als ‘vierde zaal’, de stad als publiek.
De eerste editie was zo’n succes, dat het evenement afgelopen jaar voor de tweede keer plaatsvond. Een feestelijke avond vol voorproefjes uit het nieuwe seizoen, met o.a. Sven Ratzke, een voorprogramma met een studenten van Firda, een hoofdprogramma met onder andere de Dutch Drag Dynasty, en bijdragen van partners als Dance Company 058 en Circus Taranti.
Omrop Fryslân zond het live uit, bij de eerste editie met 59.000 kijkers, en bij de tweede editie maar liefst 110.000. Ondertussen lagen er twee pramen klaar voor mensen die anders niet snel zouden komen: zestig plekken, die in twee dagen vol waren, met gezamenlijke voorpret bij Campus Fryslân en een onvergetelijke avond aan de waterkant.
licht in de nacht
Minstens zo betekenisvol was de ‘Licht in de nacht-campagne’: De Harmonie sloot zich aan bij de campagne ‘Wij eisen de nacht op’, van het Friese GH+O, om aandacht te vragen voor sociale veiligheid voor vrouwen als zij ‘s nachts over straat gaan. “Al onze gasten moeten veilig over straat kunnen, dus het past prima om juist hier de aandacht voor te vragen. En om dan ook trekker te zijn naar de stad: iedereen vond het, en vindt het. Dus waarom laat je het niet zien?
”Zo kleurde niet alleen De Harmonie oranje, maar ging de directie ook naar andere organisaties in de stad, om met elkaar echt een geluid te laten horen, en ons stevig uit te spreken.” Het hele Ruiterskwartier kleurde oranje, en meer dan dat: Op de Achmea Toren projecteerde Kroft en Smids heel groot ‘Wij eisen de nacht op’. “Binnen een week deden ruim vijftig bedrijven en instellingen mee,” zegt Coromandel. “Van ING tot het Frisius MC, van gemeentehuis en provinciehuis tot Campina. Iedereen wilde bijdragen. En dat begon gewoon met één telefoontje.”
de harmonie - van morgen
Intussen werkt De Harmonie aan een vernieuwing die de schouwburg letterlijk opener maakt. De entree komt ongeveer tegenover Neushoorn, waardoor de ingangen van de culturele podia dichter bij elkaar komen en het Ruiterskwartier meer één uitnodigend plein wordt. Waar de huidige entree nu nog zit, verrijst straks een extra zaal. Met transparant in plaats van spiegelend glas: wie buiten staat, ziet straks wat binnen gebeurt.
De extra zaal wordt dan de plek voor participatie, het meemaakpodium en andere initiatieven uit en met de stad. Met ruimte voor try-outs, kleine concerten en stadsprogramma’s. “We vragen mensen uit Leeuwarden nu al mee te denken over wat daar kan gebeuren,” zegt Tim. “Het wordt een plek waar je niet alleen komt kijken, maar ook kunt bijdragen.
blijf op de hoogte
Blijf geïnspireerd en op de hoogte van wetenswaardigheden en nieuws. Volg Merk Fryslân op Linkedin of schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief over Merkpositionering Fryslân.