Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over Stichting Merk Fryslân, onze campagnes of hoe je met ons kunt samenwerken? Op deze pagina vind je antwoorden op de meestgestelde vragen. Of je nu ondernemer bent, werkt bij een overheid of partner bent in de gastvrijheidssector: hier lees je snel hoe wij werken en wat we voor jou kunnen betekenen.
Algemeen
Merk Fryslân versterkt het imago van Fryslân en stimuleert toerisme, recreatie en zakelijke evenementen. We zorgen voor spreiding van bezoekers door het jaar heen en helpen ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen om kansen optimaal te benutten.
Wij werken samen met ondernemers, overheden, onderwijsinstellingen en organisaties in de gastvrijheidssector. Ook ondersteunen wij projecten en campagnes die bijdragen aan de brede welvaart van Fryslân.
Onze focus ligt op waardevolle bezoekers: gasten die de natuur, cultuur en mienskip waarderen. We gebruiken de Sustainable Development Goals (SDG’s) als kompas en zetten in op duurzame groei voor Fryslân.
Merk Fryslân ontvangt financiering vanuit de provincie Friesland en aanvullende middelen via projecten en samenwerkingen met partners. Deze middelen worden gebruikt om campagnes, projecten en marketingactiviteiten te realiseren die bijdragen aan het imago en de brede welvaart van Friesland.
contact
Je kunt ons bereiken via e-mail of telefonisch. Alle actuele contactgegevens staan op de contactpagina.
Ons kantoor staat in Leeuwarden. Let op: wij zijn geen VVV-locatie en dus geen bezoekadres voor toeristen. Het adres is alleen bedoeld voor afspraken met partners en relaties. Je vindt de gegevens op de contactpagina van onze website.
Via onze pers/pr pagina vind je de juiste collega’s voor bijvoorbeeld persverzoeken of samenwerkingsmogelijkheden.
overig
Wij vinden het belangrijk dat onze websites door iedereen te gebruiken zijn. We werken stap voor stap aan verbetering van de digitale toegankelijkheid volgens de WCAG-richtlijnen.
Ja, we gebruiken zowel het Nederlands als het Fries. Omdat onze primaire doelgroep vooral Nederlandstalig is, gebruiken we merendeels de naam Friesland in plaats van Fryslân. Op onze consumentenplatforms komt de Friese taal wel regelmatig terug, zodat bezoekers de eigenheid van de provincie ervaren.
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van ons werk. We gebruiken de Sustainable Development Goals als kompas en voeren projecten en campagnes die bijdragen aan een toekomstbestendige provincie.
Op onze websites gebruiken we cookies om bezoekers een optimale ervaring te bieden en het gebruik van de website te analyseren. Je kunt zelf aangeven welke cookies je accepteert via de cookie-instellingen.
het laatste nieuws
-
Terugblik: Inspiratiebezoek Agrotoerisme NBTC
Terugblik: Inspiratiebezoek Agrotoerisme NBTC
Een middag vol inspiratie bij Boer Bart in Rotstergaast: streekproducten als motor voor een beleefbaar platteland en trots op het Friese landschap.
Meer lezen over Terugblik: Inspiratiebezoek Agrotoerisme NBTC
-
Stadsverhalenreeks 11fountains groeit verder
Stadsverhalenreeks 11fountains groeit verder
In Sneek, Dokkum, Workum en Stavoren delen inwoners hun eigen blik op de fonteinen in hun stad. De Stadsverhalenreeks 11fountains groeit verder met nieuwe stemmen, humor en herkenbare Friese nuchterheid.
Meer lezen over Stadsverhalenreeks 11fountains groeit verder
-
Friesland Convention Partners lanceert video over kennis, innovatie en mienskip
Friesland Convention Partners lanceert video over kennis, innovatie en mienskip
In de nieuwe video van Friesland Convention Partners komen kennis, innovatie en mienskip samen. Ontdek Fryslân als congreslocatie met betekenis.
Meer lezen over Friesland Convention Partners lanceert video over kennis, innovatie en mienskip
-
Tien nieuwe Toeristische Overstappunten in Fryslân
Tien nieuwe Toeristische Overstappunten in Fryslân
In 2025 kwamen er tien nieuwe Toeristische Overstappunten bij. Fryslân telt nu 29 startplekken voor fiets-, wandel- en vaartochten door de provincie.
Meer lezen over Tien nieuwe Toeristische Overstappunten in Fryslân
-
Samenwerken aan een toekomstbestendig Waddengebied
Samenwerken aan een toekomstbestendig Waddengebied
Wil jij je bedrijf verduurzamen? Meld je aan voor het Green Key/Blauwe Vlag begeleidingstraject binnen WaddenVisie en werk samen met andere Friese ondernemers aan een toekomstbestendig Waddengebied.
Meer lezen over Samenwerken aan een toekomstbestendig Waddengebied
-
Friese LOADS lanceert wereldprimeur op Dutch Design Week
Friese LOADS lanceert wereldprimeur op Dutch Design Week
Claudy en Jesk Jongstra lanceren tijdens Dutch Design Week het eerste Demeter-gecertificeerde textiel ter wereld. Vanuit Fryslân zetten ze een nieuwe stap in duurzaam design.
Meer lezen over Friese LOADS lanceert wereldprimeur op Dutch Design Week
-
Friese ImagoMonitor 2025: ‘Fryslân gewaardeerd om leefkwaliteit’
Friese ImagoMonitor 2025: ‘Fryslân gewaardeerd om leefkwaliteit’
Fryslân scoort hoog op leefkwaliteit volgens de ImagoMonitor 2025. Inwoners, studenten en ondernemers zijn positief over wonen, werken en studeren in de provincie. De arbeidsmarkt en bereikbaarheid vragen nog aandacht.
Meer lezen over Friese ImagoMonitor 2025: ‘Fryslân gewaardeerd om leefkwaliteit’
-
Uitnodiging inspiratiebijeenkomst 'Sûn iten fan eigen grûn'
Uitnodiging inspiratiebijeenkomst 'Sûn iten fan eigen grûn'
De avond van 3 november staat in het teken van ‘sûn iten fan eigen grûn’. We nodigen je van harte uit om mee te denken en te werken aan de ontwikkeling van lokale, duurzame voedselketens.
Meer lezen over Uitnodiging inspiratiebijeenkomst 'Sûn iten fan eigen grûn'
-
Help mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid
Help mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid
Hoe digitaal is jouw organisatie? Deel je ervaring in de Nationale Digitaliseringsmonitor van NBTC en maak kans op een Digital Quick Scan t.w.v. €1.000.
Meer lezen over Help mee aan de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid
-
Sluit je aan bij de Club van 100
Sluit je aan bij de Club van 100
De Club van 100 zoekt creatieve meedenkers. Bouw mee aan de identiteit van Fryslân en versterk samen het merk van onze provincie.
-
Eerste shoot voor Opfriesen campagne gestart
Eerste shoot voor Opfriesen campagne gestart
De Opfriesen campagne van Visit Friesland is van start. De eerste shoot in Nationaal Park Lauwersmeer en bij It Dreamlân leverde beelden op die smaken naar meer.
Meer lezen over Eerste shoot voor Opfriesen campagne gestart
-
Meitjse it Frysk sichtberder | Maak het Fries zichtbaarder
Meitjse it Frysk sichtberder | Maak het Fries zichtbaarder
Meitsje it Frysk sichtberder yn de gastfrijheidssektor. | Maak het Fries zichtbaarder in de gastvrijheidssector.
Meer lezen over Meitjse it Frysk sichtberder | Maak het Fries zichtbaarder
-
Koningsdag 2026: Fryslân stiet klear!
Koningsdag 2026: Fryslân stiet klear!
Fryslân maakt zich op voor Koningsdag 2026 in Dokkum. Met initiatieven als het Koningsbier laat de provincie zien hoe sterk samenwerking en trots hier leven.
-
Tien jaar Circulair Friesland: samen bouwen aan een toekomstbestendig Fryslân
Tien jaar Circulair Friesland: samen bouwen aan een toekomstbestendig Fryslân
Merk Fryslân was op 10 oktober partner-aanwezig bij het 10-jarig jubileum van Circulair Friesland in Drachten. Met expedities, nieuwe inzichten en focus op de circulaire toekomst van Fryslân.
Meer lezen over Tien jaar Circulair Friesland: samen bouwen aan een toekomstbestendig Fryslân
-
Journalisten op ontdekkingstocht: zo voelt het om 'op te friesen'
Journalisten op ontdekkingstocht: zo voelt het om 'op te friesen'
Zes journalisten gingen mee met de Opfriesen-persreis, onderdeel van de Visit Friesland-campagne. Ze ontdekten hoe je oplaadt in Fryslân: met rust, natuur en betekenisvolle ervaringen.
Meer lezen over Journalisten op ontdekkingstocht: zo voelt het om 'op te friesen'
-
Laat zien hoe toegankelijk jouw locatie is
Laat zien hoe toegankelijk jouw locatie is
Tijdens de Week van de Toegankelijkheid roepen we ondernemers op: laat zien wat jouw locatie te bieden heeft voor mensen met een beperking. Onze collega Enno helpt je graag.
-
Kwelders als natuurlijke klimaatoplossing: partnerbezoek in Duitsland
Kwelders als natuurlijke klimaatoplossing: partnerbezoek in Duitsland
Kwelders vangen niet alleen CO² af, ze beschermen ook ons landschap. Tijdens een partnerbezoek in Duitsland doken we dieper in hun potentie als klimaatoplossing binnen WaddenVisie.
Meer lezen over Kwelders als natuurlijke klimaatoplossing: partnerbezoek in Duitsland
-
Prijzenregen voor duurzaam en gastvrij Fryslân
Prijzenregen voor duurzaam en gastvrij Fryslân
Fryslân valt in de prijzen deze maand. Van schoonste strand tot duurzaamste camping en bekroonde restaurants: drie mooie awards voor een provincie die het verschil maakt.
Meer lezen over Prijzenregen voor duurzaam en gastvrij Fryslân
-
Nieuwe verhalenreeks brengt Friese fonteinen tot leven
Nieuwe verhalenreeks brengt Friese fonteinen tot leven
Vanaf 2 oktober start Visit Friesland met een bijzondere reeks verhalen rondom de 11fountains genaamd Stadsverhalen. Inwoners van de Friese steden worden betrokken bij de betekenis, de symboliek en de impact van hun fontein.
Meer lezen over Nieuwe verhalenreeks brengt Friese fonteinen tot leven
-
We gaan weer Opfriesen: najaarscampagne Visit Friesland van start
We gaan weer Opfriesen: najaarscampagne Visit Friesland van start
Visit Friesland trapt de najaarscampagne af: Opfriesen. Met een frisse uitnodiging om in Fryslân op te laden in herfst en winter.
Meer lezen over We gaan weer Opfriesen: najaarscampagne Visit Friesland van start