Ga naar inhoud

Onderzoek en imagomonitor Friesland

Een sterke merkpositionering staat of valt met een goed beeld van hoe Fryslân wordt gezien. Onderzoeken helpen ons daarbij. Ze geven inzicht in hoe inwoners, bezoekers, bedrijven en talenten Fryslân ervaren en welke associaties zij hebben met de provincie. Deze kennis gebruiken we om de brede merkpositionering van Fryslân te versterken en uit te dragen.

Friese imagomonitor

Het meest recente onderzoek is de Friese ImagoMonitor 2024. Dit onderzoek laat zien hoe aantrekkelijk Fryslân wordt gevonden op thema’s als wonen, werken, studeren, ondernemen en recreëren. Friezen zijn opvallend trots op hun provincie en associëren Fryslân sterk met water, groen en landbouw. Niet-inwoners zijn positiever over recreëren en wonen dan in eerdere jaren, maar beoordelen Fryslân gemiddeld lager dan inwoners zelf.

Lees ook het artikel wat we eerder schreven over de uitkomst van de Frfiese ImagoMonitor 2024.

Bekijk de resultaten van de ImagoMonitor

Inzichten - uit de imagomonitor

De Friese ImagoMonitor 2024 laat zien dat inwoners van Fryslân opvallend trots zijn op hun provincie. Zij geven hoge waarderingen voor wonen (8,4), recreatie (8,4) en cultuur (8,2). Niet-inwoners waarderen vooral de mogelijkheden om te recreëren. Zij zien Fryslân als een prettige plek om te ontspannen en beoordelen recreatie gemiddeld met een 7,6.

Zowel inwoners als niet-inwoners associëren Fryslân sterk met water, groen en landbouw. Deze kenmerken zijn stevig verankerd in het beeld dat men heeft van de provincie. Toch zijn er verschillen in beleving. Niet-inwoners ervaren Fryslân minder vaak als ambitieus en internationaal georiënteerd. Ook scoren wonen en studeren bij deze groep gemiddeld lager dan bij inwoners zelf.