Dagverslag Frysk Rekreaasje Kongres 2019
Het Frysk Rekreaasje Kongres 2019, georganiseerd door Merk Fryslân stond dit jaar volledig in het teken van toerisme in de toekomst. Na een vruchtbare samenwerking met Leeuwarden-Fryslân 2018 is er voor het marketingbureau van Friesland alweer een ander jaar dat volop speelt: 2030.
samenvatting
‘Een frisse blik op de toekomst is belangrijk’, aldus Martin Cnossen. ‘Wat komt er eigenlijk op ons af? Wat kunnen we verwachten? En wie? Wat wil die bezoeker?’ Toerisme blijft een groeiende factor, maar de belangrijke vraag is: hoe profiteren we in Friesland daarvan?’ Deze vragen stond centraal tijdens het Frysk Rekreaasje Kongres, waar ruim 200 recreatieondernemers op af kwamen.
Merk Fryslân organiseerde het kongres voor de derde keer, in samenwerking met Provinsje Fryslân en vond dit jaar plaats in Lokaal 55 in Sneek.

groot draagvlak - voor toerisme
Tijdens de bijeenkomst bespraken we samen met partners hoe we Sneek en Fryslân als bestemming verder kunnen versterken. Bart Ebbink presenteerde namens de werkgroep Sneek meer dan een week van Vereniging Ondernemend Sneek (VOS) een opvallend idee: de grachten in en rondom Sneek weer bevaarbaar maken. Een doorgaande vaarroute dwars door de stad moet de historische charme en levendigheid van Sneek versterken en de binnenstad aantrekkelijker maken voor bezoekers. Dit plan is inmiddels aangemerkt als een van de koplopersprojecten binnen de Toerisme Alliantie Friesland (TAF). Samen met andere Friese koplopers werken we aan een gezamenlijke strategie om Europese en landelijke middelen te benutten en Fryslân als waterprovincie sterker op de (inter)nationale toeristische kaart te zetten.
Daarnaast lichtte Natasja Kesteloo de plannen toe voor De Tocht, het theaterspektakel over de legendarische Elfstedentocht. Ze riep ondernemers op om arrangementen te ontwikkelen die aansluiten op deze grote publiekstrekker. Sara van Geloven ging vervolgens in op de eervolle derde plek van Friesland in de Best in Europe-gids van Lonely Planet en de kansen die deze erkenning biedt.
In verschillende verdiepende break-outsessies kregen de aanwezigen concrete handvatten en inspiratie. Onderwerpen varieerden van de online toerist van de toekomst en het optimaal benutten van de Lonely Planet-notering, tot de kracht van pers & PR, de mogelijkheden van co-marketing en de kansen die Waddenzee Werelderfgoed biedt.
op de hoogte blijven?
Wil je er de volgende editie ook bij zijn? Blijf dan op de hoogte en hoor als eerste de nieuwe datum, het programma en de sprekers in onze nieuwsbrief.
Nu aanmelden