Mens en zorg in beweging
Al 95 jaar is Kijlstra een vertrouwd gezicht in Fryslân. Wat ooit begon als een grafkistenmakerij, groeide uit tot een dynamisch familiebedrijf in ambulancezorg en zorgvervoer. Met nuchterheid, betrokkenheid en een groot hart voor mensen laat Kijlstra zien hoe je als Friese onderneming stevig geworteld kunt zijn én tegelijk met de tijd meebeweegt. Extra is er bij Kijlstra geen uitzondering, maar de standaard.
Wie Kijlstra zegt, zegt Fryslân
Al 95 jaar vormt dit familiebedrijf een vaste waarde in de regio. Wat begon als het maken en vervoeren van grafkisten, groeide uit tot personenvervoer, ambulancezorg en later zorgvervoer. “Het bedrijf is altijd meegegaan met de tijd, zonder de kern uit het oog te verliezen,” vertellen communicatieadviseurs Mariska van Knijff en Hilde Koopmans. “Die kern draait om mensen, zorg en vervoer. Altijd in die volgorde. In samenwerking met UMCG Ambulancezorg verzorgen we de ambulancezorg in Fryslân. Samen zijn we ook verantwoordelijk voor de meldkamer ambulancezorg en de ambulancehelikopter.”
Dat Kijlstra nog steeds een familiebedrijf is, maakt het bijzonder. De vierde generatie staat aan het roer en de vijfde klopt al op de deur. Het jubileum van 100 jaar komt snel dichterbij en daarmee ook de kans op een koninklijke erkenning. “We zijn trots op onze Friese wortels en op de loyaliteit van onze medewerkers. Veel collega’s werken hier hun hele leven. Dat zie je niet vaak meer.”

extra - is onze standaard
Mensgerichtheid en betrokkenheid zijn geen loze kreten. Bij Kijlstra worden jubileumbezoekjes persoonlijk door de directie afgelegd en krijgen medewerkers handgeschreven kaartjes op hun verjaardag. Maar ook richting patiënten gaat de zorg verder dan het strikt noodzakelijke. “We zeggen altijd: extra is onze standaard,” zegt Mariska. “Een terminale patiënt die graag het nieuwe Cambuurstadion wil zien? Als het kan, maken we dat mogelijk. Dat is voor de patiënt, zijn familie, maar ook voor onze medewerkers een heel bijzonder moment.”
Een treffend voorbeeld is het wensvervoer: terminaal zieke mensen krijgen hiermee de kans om een persoonlijke wens in vervulling te laten gaan. Kijlstra stelt hiervoor een ambulance beschikbaar voor middencomplexe ambulancezorg. Hilde: “Na 17.00 uur en in het weekend wordt deze ambulance niet gebruikt en kan dan ingezet worden voor een wensrit. En onze medewerkers zetten zich vrijwillig in om bijzondere wensen van patiënten in Fryslân mogelijk te maken.”
samen sterk - in mienskip
De verbondenheid met de Friese gemeenschap blijkt ook uit de vele initiatieven die medewerkers zelf aandragen en dragen. Zo is er de website Kijlstra Kids, die kinderen spelenderwijs laat kennismaken met ambulancezorg. En tijdens het jubileumjaar is er een familieochtend en een open middag waar medewerkers met trots hun werk laten zien. Ook worden er projecten gesteund in Suriname en Namibië, waar collega’s scholingen geven om de acute zorg te verbeteren.
Ook dichter bij huis zoekt Kijlstra samenwerking. Een mooi voorbeeld is de Rapid Responder GGZ, waarin chauffeurs van Kijlstra samen met GGZ-verpleegkundigen uitrukken om mensen met onbegrepen gedrag te helpen. “Niet weghalen, maar de-escaleren op de plek zelf. Dat kan alleen door vertrouwen en samenwerking tussen partijen. Typisch Fries: je pakt het samen op, zonder poeha.”
Uniek in Nederland
Kijlstra is één van de private ambulancediensten in Nederland. Waar soms elders de ambulancezorg verbonden is aan veiligheidsregio’s of grotere instellingen, bewijst Kijlstra dat een familiebedrijf ook in deze sector stevig kan staan. “We zijn een mensgerichte organisatie: persoonlijk, betrokken en benaderbaar,” zegt Hilde. “Onze directeur kent de mensen, onze medewerkers kennen hun omgeving. Dat geeft een bijzondere dynamiek.”
Tegelijkertijd is Fryslân zelf een uitdagend werkgebied: uitgestrekt, landelijk en omringd door water. “Dat vraagt om flexibiliteit,” zegt Mariska. “En flexibiliteit zit in ons DNA.

grutsk - en nuchter
De kracht van Kijlstra is niet los te zien van de Friese mentaliteit. Doen wat nodig is, zonder opsmuk. Trots zijn, maar bescheiden tegelijk. En altijd bereid om een stap extra te zetten. “We zijn grutsk,” zegt Hilde. “Trots, maar toch ook wel nuchter.”
Die houding weerspiegelt Fryslân: een provincie waar samenwerking vanzelfsprekend is, korte lijnen leiden tot concrete resultaten, en waar mensen en bedrijven stevig geworteld zijn in hun omgeving. Kijlstra laat al bijna een eeuw zien hoe dat eruitziet in de praktijk: zorg met hart, vervoer met betekenis, en een bedrijfscultuur die gestoeld is op mienskip.
Blijf op de hoogte
Blijf geïnspireerd en op de hoogte van wetenswaardigheden en nieuws. Volg Merk Fryslân op Linkedin of schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief over Merkpositionering Fryslân.